Melchizedek jako archetyp Chrystusa

Księga Rodzaju 14,17; List do Hebrajczyków 7,1-3.11-28

Niewiele osób w Biblii jest owianych większą tajemnicą niż Melchizedek, król Szalemu. Po bitwie z pięcioma królami (Księga Rodzaju 14,17), Melchizedek pojawia się w biblijnej narracji jakby znikąd… a potem znowu znika. Nie wiemy nic o jego pochodzeniu, rodzinie, czy dokonaniach. Wiemy jedynie, że był władcą pobliskiego Szalemu – miasta, które pewnego dnia zostanie nazwane „Jerozolimą” – i że nazywano go „kapłanem Boga Najwyższego” (Księga Rodzaju 14,18). Kiedy Melchizedek spotkał się z Abramem  po odniesionym przez niego zwycięstwie, król przyszedł z chlebem i winem w rękach i błogosławieństwem na ustach.

Wieki później, po przyjściu Chrystusa, autor Listu do Hebrajczyków przyjrzał się opisowi Melchizedeka i nakreślił szereg analogii między nim a ostatecznym Arcykapłanem i królem Jerozolimy, Jezusem. List do Hebrajczyków nie mówi, że Melchizedek dosłownie był Synem Bożym, który pojawił się na scenie. Autor nakreślił raczej paralele pomiędzy tymi dwoma postaciami, sugerując, że tym, czym Melchizedek był w przenośni, Jezus Chrystus jest dosłownie. Wskazówka do tego nawiązania pochodzi z Księgi Psalmów 110,4, gdzie Mesjasz z pokolenia Dawida nazwany zostaje „kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka”. Rozważ te analogie zawarte we fragmencie z Listu do Hebrajczyków 7,1-3, który uczy o naszym Wielkim Arcykapłanie, Jezusie Chrystusie.

W przenośni

Melchizedek był . . .

Dosłownie

Jezus Chrystus jest . . .

Kapłanem spoza kapłaństwa Lewitów, a więc nie był szafarzem Prawa Mojżeszowego, które przyszło znacznie później Najwyższym kapłanem spoza kapłaństwa Lewitów, a więc nie jest szafarzem Prawa Mojżeszowego, które Sam wypełnił
„Królem sprawiedliwości”, co jest dosłownym tłumaczeniem jego imienia Ostatecznym „królem sprawiedliwości”, ponieważ wykupił dla nas sprawiedliwość na krzyżu
„Królem pokoju”, jako że Szalem oznacza „pokój” Ostatecznym Księciem Pokoju, który pewnego dnia przyniesie nam królestwo powszechnego pokoju
Niewiadomego pochodzenia, w Piśmie Świętym brak zapisów dotyczących jego początku i końca Odwieczny Syn Boży, nie mający początku ani końca, na wieki w jedności z Ojcem i Duchem Świętym jako Syn Boży

Choć dla Abrama nie było to wówczas oczywiste, tajemnicze kapłaństwo Melchizedeka wykazuje wiele powiązań z wiecznym kapłaństwem Jezusa Chrystusa, który udziela nam łaski i miłosierdzia poprzez swoją ofiarę za nasze grzechy (List Do Hebrajczyków 7,11-28).

Czym Melchizedek był w przenośni, Jezus Chrystus jest dosłownie.

Michael J. Svigel

Na podstawie Studium Biblijnego “Sprawdzony sposób, który wciąż działa” z serii #14 Hojność z uśmiechem na twarzy. Copyright © 2015, 2024 by Charles R. Swindoll, Inc. Tłumaczenie na język polski © 2025 Fundacja IFL-Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone na całym świecie.

Opublikowany w temacie: Bohaterowie Biblii, Charakter i oznaczony kategorią: , .

Michael J. Svigel jest absolwentem Dallas Theological Seminary (DTS) z tytułem magistra teologii (specjalizacja: teologia Nowego Testamentu) oraz doktora nauk teologicznych. Obecnie pracuje w macierzystej uczelni jako wykładowca, prowadząc zajęcia z teologii i historii kościoła. Zanim objął stanowiska nauczyciela akademickiego, pracował w zespole redakcyjnym Insight for Living. Mike i jego żona, Stephanie, mają trójkę dzieci.